Sesampaj med chévre! 27 januari





Hittade ett recept från Middasfrid (de har alltid ett recept
därifrån i Sydsvenskan) som jag testade idag.
Sesampaj med chévre!
Till mig o Micke.
Killarna fick ugnsbakad falukorv med hemmalagad potatismos.
Det är mat som de båda kan slafsa i sig.
O det går fort.

Micke o jag tyckte pajen var god.
Kommer garanterat göra den igen.
Enkel som kvällsmat eller som lunch till helgen.

Seampaj med chévre o grönsaker 4 personer

3 dl dinkelsikt
100 g smör
2 msk vatten
2 msk sesamfrön
150 g chévre
2 ägg
2 dl créme fraiche
1 röd paprika
1 zuccini
1 msk olivolja
250 g körsbärstomater
100 g sockerärtor
salt o peppar

1. Hacka ihop dinkelsikt och smör i en bunke.
Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg.
Plasta in o lägg i kylen i 30 min.
2. Sätt ugnen på 225 grader.
3. mixa chévre, ägg, créme fraich o salt o peppar till en slät smet.
4.skär paprika o zuccini i munsbitar som steks i oljan.
5. tryck ut degen i en pajform och tryck fast sesamfröna i den.
Nagga botten med en gaffel o förgrädda pajskalet i 10 min.
Ta ut pajskalet ur ugnen.
6. Häll chévreblandningen i pajskalet och lägg i de stekta grönsakerna.
Lägg tomaterna ovanpå.
7. grädda pajen i 25 minuter.
8.skär sockerärtorna i tunna strimlor o strö över pajen.
Klar att servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0