Känner efter! 16 februari

Nu känner jag efter så det nästan gör ont bara det!
Nu är det bara några dagar kvar innan Österrike.
O vi bara måsta hålla oss friska.
Micke är förkyld.
Viktor är förkyld.
Sist Micke var förkyld blev jag det efter honom.
Han är dålig nu.
Vilket innebär
att jag kommer bli dålig i Österrike.
Inte kul.
Det är väl så
en hypokondriker tänker.
Att jag kan bli sjuk.
Eller att jag kommer bli sjuk.

Äter apelsiner
morgon, midda, kväll.
Jag gör verkligen allt för att hålla mig frisk.
Förutom att isolera mig.
För det är vad jag helst vill.
Låsa in
hela familjen.
Sen tittar vi ut fredag morgon när det är dags att köra.

Nu är jag klar med maten som ska med på semestern.
Gjorde lasagne så det nästan svämmade över i köket.
Hade glömt hur omständigt det är.
Kanske därför det var så länge sen sist.

I kväll blir det brödbak, pannkaksgräddning och
liiiiite packning.
Markus ska på utflykt i morgon ( mitt i all röra ska man
packa matsäck..)
Behöver även få lite överblick på packningen.
Vad som behöver tvättas och vad som ska packas med.

Givetvis ska även LL få ett sista besök innan semestern.
Lite armar o  lite mage blir det i dag.
Det blir ingen benträning.
Knäna värker
fortfarande.
Fast inte lika mycket längre.
Det finns hopp.
Även
en hypokondriker ser ljuset ibland!
Fast jag kommer ju bli förkyld, så är det bara!!

Jag
gör världens godaste lasagne.
Det är inte skryt det är ett konstaterande.

Den är god för
jag snålar inte med smöret när jag gör bechamelsåsen.
Den är god för jag har mycket vitlök i den.
Den är god för jag lägger ner mycket kärlek i den.
Den är god för den är inte speciellt nyttig, o allt som är onyttigt är gott!

Dock var det inte så lätt o få till den i en folieform.
Med väldigt låga kanter.
Jag vill ha många lager.
I en folieform går det knappt få tre lager.
Den näääästan svämmade över.
Receptet har jag huvudet.
Gör den lite sådär på en höft.

Men jag kan föröka beskriva hur jag gör:

Bechamelsåsen:

Mycket smör.
Red ut med mjöl.
Blanda i mjölk i små skvättar.
Den ska vara ganska tjock.
Krydda med muskot o salt.

Köttfärsåsen:

Stek finhackad (då menar jag riktigt finhackad) lök
och pressa i mycket vitlök i mycket smör.
Den ska bara svettas lite o bli glansig.
Lägg över i en skål.

Stek blandfärs (jag tog i lite extra nötfärs).
Salta o peppra.
Lägg i den stekta löken.
Pressa i mer vitlök.
Lägg i lagerblad.
Lägg i krossade tomater.
Lägg i grönsaksbuljongtärning.
Lite worcestersås.
Lite tomatpuré.
Lite ketchup.
Lite soja.
Häll på vatten.
Låt detta koka i ca 45 minuter o gona till sig ordentligt.

Lägg först ett lager köttfärs o häll på lite bechamelsås.
Lägg på lasagneplattorna.
Köttfärs, bechamel och riven ost, sen lasagneplattor.
Varva på det viset så många lager du får plats med.
Sista lagret ska vara lasagneplattor, rikligt med bechamel
och sen ska man ösa på riven ost.

In i ugnen på nedre falsen.
250 grader i ca 35 minuter.
Man måste ha koll så att inte osten bränner,
då får man täcka med ugnsfolie.

Sååååå gott!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0