Min första surdeg! 3 oktober







Före och efter! Igår fick vi hem ett helt lamm
styckat och klart! 

Körde till byn Gud glömde på lördagsmorgonen,
för Viktor skulle spela match.
Hela förmiddagen var vi där och det blev förlust.
Kändes sådär att behöva åka så långt o sen förlora.

Fixade och trixade i köket inför kvällen med Hampus o Camilla.
Bakade en brownie
som vi skulle ha till efterrätt med
mango och hallonsorbet.

Micke åkte iväg och hämtade vårt lamm som nu
var slaktat och styckat.
Delar av det grillade vi på kvällen och det
smakade mycket gott.

Söndagen var helt fotbollsfri för min och killarnas del.
Det var bara Micke som skulle ha hand om ett lag
som skulle spela match.









Jag tillbringade dagen med att tvätta fönster och rensa ogräs.
Killarna var med och passade på att tvätta min bil
när jag hade dragit fram slangen.
Mot betalning förstås.

Gick en runda med mamma och gjorde sen
en surdeg som jag länge tänkt att jag skulle testa.
Är inspirerad av Cecce som bakar o står i o lägger
ut recept på sin blogg.
Får se
om det kan bli något av det.
Nu ska den stå i ett skåp o matas som det heter.


Min första surdeg!!

3 dl varmt vatten
1 msk honung
2 dl dinkelmjöl
2 dl vetemjöl

Blanda i en glasskål, sätt på lock eller plastfilm och
ställ sen i ett varmt skåp, typ ovan kylen.

Dag 2 ska man bara skaka burken.

Dag 3

1, 5 dl vatten
1 dl dinkelmjöl
1 dl vetemjöl

Blanda det i surdegen

Dag 4

1.5 dl vatten
1 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl

Blanda det i surdegen

Dag 5

Är det dags att baka!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0