Det gäller att vara förberedd! 23 november




Jag gjorde en adventskalender till
barnen när de var pyttesmå, att hänga små små små saker i att öppna varje dag.
Från början var jag jätte ambitiös.
Små små små saker
som tog mig en evighet att hitta,
slog jag in i julpapper och hängde upp i kalendern, en
för varje dag.
Alltså 24 stycken.

Efter några år blev det lite glesare med saker i kalendern.
De fick bara öppna varannan dag.
Sen var det var tredje dag och ett barn åt gången.
Förra året orkade jag inte leta efter de där
små små små sakerna så det blev stora saker.
Jag skev lappar och hängde i kalendern och killarna
fick gå skattjakt.
Typ var fjärde dag.

Nu är det dags igen.
Om en vecka är det den 1:e december.
Jag tycker Viktor är för stor.
Det tycker nog inte han själv.
Det är mest för Markus skull.
Därför har jag redan börjat samla på mig saker.
Det gäller att vara ute i god tid:)
Denna gången blir det nog sista gången.
O denna gången blir det en blandning av små små små
saker
och små lappar med en skattkarta på.
Så får de leta upp de saker som jag inte kan
hänga i kalendern.
Typ var femte dag:)

Det är inte bara julkalendern som jag
förbereder mig inför utan även den där snöstormen
som ska drabba Skåne snart.
Idag for jag iväg med killarna för att investera i
nya handskar och mössor.
Jag väntar mig det värsta.
Har lagt en filt i bilen och ser till så att
jag har gott om bensin i tanken om något skulle hända på vägen.
Kylan har kommit i alla fall.
Nu är det bara de där vita flingorna vi väntar på.



Som gärna får utebli.
Det är så jobbigt att springa när snön kommer.
Det blir liksom varken hackat eller malet när
marken är vitklädd eller full av slask.

Igår var Johanna och jag ute och sprang trots att det regnade isbitar.
Helt plötsligt kändes lite regn och kyla inte så farligt
när man vet att nästa gång man ska springa kanske det
är snöstorm.
Vi passar verkligen på nu, man vet aldrig när det kan bli nästa gång!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0