Köttfärslimpa på mitt vis! 8 november


Min supergoda köttfärslimpa á la GI med
mozzarella i mitten!

Det har varit en helt vanlig måndag idag.
Förutom att denna måndagen varit ovanligt kall.
Körde till och med till skolan när jag skulle hämta Markus,
för att vara ute så kort tid som möjligt.

Slängde ihop en GI köttfärslimpa som jag gjort om lite.
Den fick vara i ugnen medan jag sprang en runda.
Micke hade hunnit hem men skulle iväg igen på möte,
så det var bara att ge sig ut när det fanns tid.

Kylan hade inte gett med sig.
Tvärt om.
Jag fick klä mig i underställ, mössa och vantar.
Ändå
var det kallt.
Efter ungefär en kilometer började värmen ta över
men vinden i ansiktet var sådär skön.
Det är bara att vänja sig.
Nu är vintern på väg!!

Köttfärslimpa á la GI.
Receptet kommer här:

Blanda 600 g nötfärs med ½ dl matlagningsgrädde, ett ägg,
en stor pressad vitlök (ta gärna två) och salt och peppar.
Mojsa ihop det till en avlång korv i en form o gör en grop i mitten.
Hacka ner mozzarella där (enl. receptet ska det vara svarta oliver också,
men jag hade inga hemma) och vik ihop kanten så att det blir en slät korv igen.
Lägg äver bacon (ett paket)
Vid sidorna öser man på olika sorters linser och bönor.
Idag tog jag röda och gröna linser.
Kidneybönor och kikärtor.
Ringla över lite olivolja, salt o peppar o ställ in i mitten av ugnen 200 grader i ca 30 min.

Idag la jag potatis i formen som fick rostas med.
Serverade med lingon, brunssås och inlagd gurka men
detta var bara till barnen.
Micke o jag höll oss till GI varianten.
O vi älskar bönor och linser, turligt nog!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0