Skaldjurslasagne! 25 november


Skaldjurslasagne med en barn och en vuxenavdelning!!

Igår fick monsterstället IKEA ett besök.
TROTS att jag lovat mig själv att undvika stället på mycket länge.
Jag kom nämligen på att det är 1:e advent på söndag och
vårt kontor äger inte en endaste julpinal.
Vi måste julpynta för vårt kontor är publikt.
Så.
Jag tog ett djupt andetag och åkte dit.
Det gick mycket lättare idag.
Nästan så att det kändes trevligt!

Det tog mig ungefär en timme att komma hem igår.
Killarna skulle klippa sig och maten skulle lagas.
Vi fick dela på det.
Micke åkte med killarna och jag lagade maten.
Skaldjurslasagne blev det idag.
Ena halvan var GI och den andra så att barnen tyckte om den.

Recept kommer här:

400 g laxfilé
räkor med skal ( så många som man själv vill ha)
en stor purjo
tre scharlottenlökar
2 dl vitt vin
2 dl vatten
1 fiskbuljontärning
spenat (ca 200 gram färsk, jag tog 200 g fryst o det gick bra)
2 dl grädde
1 squach
klippt färsk dill
Riven ost
salt, peppar

Skala räkorna och koka räkskalet med vatten, vin och buljong i 10-15 min.
Sila spadet och blanda i grädden. Koka en stund till.
Blanda i dill, salt o peppar.

Stek strimlad purjolök, hackad scharlottenlök och spenat en stund tills det mjuknat.
krydda med salt o peppar

Dela fisken i bitar

Vuxenavd:

Häll i lite sås i en form.
Lägg hyvlad squach ovanpå.
Sen lax och räkor.
Därefter lökblandningen.
Gör två lager och om man vill kan man avsluta med riven ost.

Barnavd:
sås, lasagneplattor, lax o räkor, lasagneplattor, sås osv...
Avsluta med riven ost

225 grader i ca 40 minuter

Idag faller snön.
Små lätta flingor.
Skit störigt.
Jag o Johanna har kommit in ett sånt flyt med
vår löpträning och det är tveksamt om vi kan springa i kväll!!!
Vi får se.
Vi ska prova i alla fall.
Skam den som ger sig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0