Tacksam! 18 november




Jag har haft förmånen att genom jobb gå något som
de valt att kalla bildningsresan.
Jag har nämnt det tidigare i min blogg.
Vi har läst böcker och sett filmer.
Vi har diskuterat och analyserat.
Det har berört och man har fått sig en tankeställare.
Det har varit böcker om krig, religion, öden och annat elände.
"Bruk och missbruk av människor"
kan man sammanfatta det som.
Detta har berikat mig.
Inte bara för att jag har lärt sig mycket utan även
för att jag fått en helt annan förståelse för andra människor o deras öden.
Dessutom har det gjort att jag vill läsa mer.
Jag vill se fler filmer och jag vill bli berörd.

Idag har vi sett filmen Osama.
Den handlar om livet i Afghanistan under Talibanernas styre.
Den är
gripande.
Den gör så att en stor klump sätter sig i halsen.
Den gör så att man vill rusa hem o krama sina barn.
Den gör så att man blir arg.
Den gör så att man blir så oerhört tacksam att man bor i Sverige.
Den gör mer än så men med vissa filmen går det bara inte
att förklara man måste se dem!

Efter
man sett en sån film tycker man plötsligt inte
att det är jobbigt att åka och storhandla.
Man känner sig nästan tacksam.
Få köra
sin bil och handla vad man vill.
Så idag har jag varit med två (egentligen skitjobbiga) ungar
och storhandlat (som egentligen också är skitjobbigt)
MEN idag har jag bara varit tacksam att jag faktiskt KAN!

Det blev kycklingbullar i tomatsås till midda.
Som jag såklart idag också är jätte tacksam att jag fått äta.

Detta recept har jag lagt ut tidigare!



4 port

3 kycklingfiléer
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
1 ägg
1 dl kesella (10%)
½ kruka färsk basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost

TOMATSÅS

½ gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
1 tsk torkad oregano
salt o peppar

Gör först tomatsåsen. Finhacka lök o vitlök och bryn den gyllenbrun
i en kastrull eller gryta. Tillsätt tomater, lagerblad, oregano,
salt o peppar. Låt koka på svag värme i ca 20 min.
Mixa kycklingfiléerna i en matberedare till en färs.
Finhacka lök o vitlök o stek gyllenbrun i lite olivolja.
Lägg färsen i en bunke o tillsätt löken, ägg, kesella,
hackad basilika, salt o peppar.
Forma färsen till biffar o stek i lite olivolja i några minuter.
Lägg över biffarna i tomatsåsen o låt koka i 10 min.
Servera med bulgur eller dinkelpasta och den rivna parmesanosten.

Smaklig spis




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0