Vad gör man med sin egentid? 13 mars



Det blev en lugn o skön fredagskväll med Kristin o hennes killar.
Viktor skulle sovit över hos kompis men som vanligt hade
de inte berättat det för kompisens föräldrar o de skulle ha gäster.
Vi käkade taccos o sen krängde vi smågodis o kollade Let´s dance.
När det var dags att gå o lägga sig ville Markus ändå följa med
Albin hem o sova där.
Så det blev bara jag o Viktor kvar..

Viktor gick upp klockan sju.
Jag gick upp halv elva.
Skulle kunna ligga hela dan.
Men telefonen ringde i ett o det ringde på dörren, så jag
kunde ändå inte sova.
O Viktor hade bestämt med en fotbollskompis som
jag skulle skjutsa honom till.
Fick asat mig upp o lagade frukost.
Iväg med Viktor o sen hem igen till
ett tomt hus.

Vad gör man
när man helt plötsligt har
en massa egentid o inget bestämt?
Man drar upp volymen på stereon o lyssnar
SIN musik hur högt man vill.
Sen sjunger så HÖGT man kan o det
är sååå skönt för det finns INGEN som
gnäller på en.
Man rensar ut alla gamla kläder ur garderoben.
Kollar in recept i olika kokböcker.
Recept som man ändå aldrig kommer laga.
Men det är kul o bara kolla.
Man drömmer sig bort i olika inredningstidningar.
Men inser att man har varken förmågan eller
pengarna för att få det så fint.
Men drömma är gratis.
Man surfar.
Man bloggar.

SEN är det dags o ta tag i verkligheten.
Vakna upp
ur drömmandet o
egentiden är slut för idag.
Det är dags för lunch o fotbollsträning.
Barnen
är hemma igen.
Barnen ska utfodras.
Svettiga benskydd ska på.
Vattenflaskor ska fyllas på.
O sen står man där i en sunkig inomhushall o
hejar o stöttar o ropar uppmuntrande ord.
Fast idag
passade jag på att springa en
runda i stället...får passa på när tillfälle ges!!
Så det blev bara en liiiiten stunds hejande idag...

  
Darin eller Anna eller...

I kväll är det melodifestivalen o den
ska vi se hemma hos Kristin o Mattias.
Då ska det hejas o ropas igen.
Jag har flera favoriter.
Eftersom vi har skivan o man lyssnat på den
x antal gånger är där låtar som vuxit mycket.
Så.
Darin eller Anna, eller...
Vi får väl se i kväll.


God fisksoppa som jag gjorde i veckan!

Lax o räksoppa

500-600 g lax
Ett paket frysta räkor
1 röd eller orange paprika
3 scharlottenlökar
2 morötter
2-3 dl matlagningsgrädde
2 fiskbuljongtärningar
1 liter vatten
1-2 tsk cyrry
1-2 tsk torkad oregano
lite persilja (jag har fryst som jag strör i)
olivolja
Smaka av med salt o peppar

Skiva paprika och morötter i stavar.
Hacka löken. Skär laxen i mindre bitar
och skala räkorna.
Häll lite olivolja i en kastull.
Tillsätt kryddor, paprika, lök och morötter
och låt fräsa i någon minut.
Häll vatten o grädde o tillsätt buljongen.
Låt koka i ca 15 minuter.
Lägg i laxen i soppan o låt sjuda i 5 minuter.
Lägg i räkorna o smaka av med salt o peppar
och eventuellt mera curry.

Servera med ett gott bröd o lite god ost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0