Obekväm på bilprovningen! 28 jan



stod jag där med min bil.
bilprovningens parkering.
Uppradad med tio andra klockan kvart över sju på morgonen.
Alla stirrade upp mot den stora skylten som visade
vilket registreringsnummer som var på tur.
O varje gång den blinkade till trodde vi alla tio att nu är det min tur.
Såg jätte roligt ut.
Jag försökte titta på något annat men det var omöjligt.
Kom på att man skulle ju plocka fram varningstriangeln.
For ut ur bilen
o fick rotat fram den i all röra jag har i bagageutrymmet.
Så blev det då äntligen min tur.
Nervöst lämnade jag över min bilnyckel.
Vad ska de nu hitta som jag har missat.
Just det, vi hade glömt att lägga dit ett reservdäck.
O en lampa framtill är sönder.
Jaha! Då blir det väl ombesiktning bara för det.
Stod o betraktade killarna, för det var bara grabbar,
o konstaterade att de kunde lika gärna packa kakor på ett löpande band.
Hur enformigt som helst.
Bil in.
Upp i luften.
knacka
lite under till.
Dra lite i däcken.
Se lite viktig ut för att göra kunden nervös.
Bil ner.
Ut o kolla bromsarna.
Klart.
Dessutom fanns det ingenstans för oss kunder att ta vägen.
Man bara står där som ett fån bland slangar o maskiner.
Jag tyckte det var komiskt.
O började prata med de andra.
Prata om bilar.
Precis mitt ämne!
De flesta hänger på.
Tycker det är skönt att någon bryter isen.
Vi hade för ca 10 minuter något gemensamt.
Spänningen över besiktningens resultat.
En efter en kommer bilarna in o man får sin dom.
Jag klarade testet o alla sa grattis o hej då!

Här kommer receptet på broccoliköttbullar med tomatsås.

4 portioner

500g nötfärs
1 ägg
½dl grädde
½broccolistånd
1 rödlök
1-2 vitlöksklyftor
4 soltorkade tomater i olja (jag uteslöt det)
salt o peppar
smör

Tomatsås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
1 tsk torkad basilika
salt o peppar

Tillbehör:
färskriven parmesanost och rostade pinjenötter

Gör först tomatsåsen: Finhacka lök och vitlök och bryn det gyllenbrunt.
Tillsätt krossade tomater, lagerblad, basilika, salt o peppar. Låt koka
på svag värme i minst 20 min.
Blanda nötfärs, ägg, och grädde i en bunke.
Skär broccolin i buketter och mixa dem tillsammans med rödlök,
vitlöksklyftor och soltorkade tomater i en matberedare eller stavmixer.
Blanda ner mixet i färsen. Smaka av med salt o peppar. Forma köttbullar
och stek dem i lite smör. Lägg över köttbullarna i tomatsåsen och låt
koka i ca 10 min.
Servera med fullkornstagliatelle, rostade pinjenötter och parmesanost.



Kommentarer
Postat av: cecce

Du serverar alltid så bra och nyttiga recept!! Tyckte barnen det var gott??



Haha! Kan se dej prata bilar:-)Vet inte om jag klarat det:-)



Kramar!

2010-01-28 @ 20:47:42
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0