Skridskor på sjön! 3 jan









Inget ytterligare sjuklarm ljöd i natt.
Skönt.
Viktor vaknade upp som om ingenting hade hänt.
Jo, han var enormt törstig.
Ingen sjuk o alla pigga.
När jag sprang igår såg jag att det var is på sjön.
O eftersom det är ännu kallare idag kunde
vi ju räkna ut att det skulle vara ännu mer is på sjön.
Vi packade ihop oss o letade upp alla skridskor som
fanns i huset.
Hittade tre par.
Ett par i storlek 29 som inte passade någon.
Ett par i storlek 33 som passade Markus med ett par tjocka raggsockar.
Ett par ballerinaskridskor som är mina i storlek 39 som
Viktor fick ha med raggsockar.
Ner till stranden traskade hela familljen, klädda i de varmaste kläder
vi kunde hitta.
Ungarna åkte skridskor o vi kanade runt med skor.
Solen sken o det var fullt med familjer ute på isen.
En underbar förmiddag.

Tre veckors ledighet börjar närma sig sitt slut.
Sista dagen idag.
Blandade känslor far genom kroppen.
Skönt att börja jobba men ändå inte.
Skönt att komma in i det normala igen.
Men också skönt att bara vara som man är när man är ledig.
Vi ska till MAX hamburgerrestaurang i kväll.
I vanliga fall hade någon åkt o hämtat.
Nu
äter vi där.
Allt för att slippa sortera matrester.
Vi har till och med pratat om hur vi ska göra
nu när vi är och handlar.
lite embalage som möjligt ska med hem.
Micke sa:
-om vi t ex köper skor tar vi ju inte med kartongen hem!
Jag sa:
-jag kanske ska packa upp allt på Ica innan jag kör hem.
Det här med källsortering upptar all vår tid för tillfället.
Det är bra, det är inte det.
Jag tycker bara att kommunen kunde erbjudit nån form av
lösning för hushållen i samband med att de satte ut tunnorna till oss.
Nu ser jag bara de stora svarta tunnorna som ett stort problem.
Har i alla fall lyckats trycka in tre behållare under diskbänken.
Micke har haft undervisning för barnen.
-om du ätit en banan Markus, var ska den då slängas?
-om du ska slänga ett plåster Viktor, var ska den då slängas?
Micke har blivit familjens sorteringspolis.
Jätte bra
tycker jag.
Hela dagarna hör jag mig själv:
-Micke var slänger jag dammsugarpåsen?
-Micke var slänger jag det här locket?
-Micke var slänger jag ljusstumparna?
Micke tar detta på störst allvar.
Så i denna familjen kommer inget att slängas fel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0