Italienska kycklingbullar! 21 jan

Har den senaste tiden haft en väldig energi
när det gäller att laga nya maträtter.
Allt enligt GI.
Givetvis.
Det är mat som jag verkligen gillar.
Barnen vänjer sig så smått o jag har ibland
gjort mat som jag tänkt att de aldrig kommer äta
men som gjort succé på matbordet.
Idag testlagade jag Italienska kycklingbullar.
Detta gick hem.
Båda killarna åt med god aptit.
Jag med
för den delen.
De var verkligen jätte goda.



4 port

3 kycklingfiléer
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
1 ägg
1 dl kesella (10%)
½ kruka färsk basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost

TOMATSÅS

½ gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
1 tsk torkad oregano
salt o peppar

Gör först tomatsåsen. Finhacka lök o vitlök och bryn den gyllenbrun
i en kastrull eller gryta. Tillsätt tomater, lagerblad, oregano,
salt o peppar. Låt koka på svag värme i ca 20 min.
Mixa kycklingfiléerna i en matberedare till en färs.
Finhacka lök o vitlök o stek gyllenbrun i lite olivolja.
Lägg färsen i en bunke o tillsätt löken, ägg, kesella,
hackad basilika, salt o peppar.
Forma färsen till biffar o stek i lite olivolja i några minuter.
Lägg över biffarna i tomatsåsen o låt koka i 10 min.
Servera med bulgur eller dinkelpasta och den rivna parmesanosten.

Smaklig spis


Mitt senaste fynd till köket!

De bara låg där.
Mitt framför näsan på mig.
Jag nästan snubblade över dem.
Skärbrädor märkta med vad de är till för.
En för fisk.
En för kött.
En för grönsaker.
En för kyckling.
Perfekt.
Ordning o reda
.
Ingår i mitt nya liv som renlighetsminister.
Gammalt ut.
Nytt in.
Jag tvättar som en galning.
ALLA
kläder.
Vädrar o skrubbar.
På lördag ska jag ta i med hårdhandskarna.
Ingen mer
mögellukt i detta hus.
Inga mer snuskiga skärbrädor.
Rena kläder som doftar äpple.
Linneskåpet
har rensats ut o allt ska tvättas.
Ungarna nyduschade o katterna avmaskade.
Storsanering pågår.
Se upp!
Annars kanske ni hamnar mitt i högtryckstvätten.
Undrar hur länge
all den här energin sitter i.
Hoppas jag hinner städa klart innan jag störtar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0