Mögel?? 20 jan


Mitt hus luktar mögel, tralla la, tralla la!!


Gårdagen
blev lång!
Jobb hela dagen med en praktikant som gick bredvid.
Kul
men samtidigt krävande.
Eftersom vi skulle ha möte på kvällen var det inte lönt o åka hem.
Gick därför o tränade i stället.
Denna vecka är Micke borta mycket om kvällarna,
så man får ta vara på alla tillfällen som ges.
Mötet höll på till halv nio.
O när jag kom hem var jag super speedad.
Satt uppe alldeles för länge.
Det var till och med så länge att när Micke kom hem
stod han som ett frågetecken och undrade vad som var fel!
Kom i säng till slut o läste mig trött.

När jag kom till jobb i morse kvart över sju,
satt praktikanten redan där.
Jag sa
halv åtta.
Snacka om ivrig.
Jag hade velat ha en kvart för mig själv.
På det igen.

Informera.
Visa.
Berätta.
Svara på frågor.
Tänka efter.
Svara rätt.
Lära ut.


Min praktikant sa att det luktade mögel när hon kom igår.
Vi kom fram till att det var JAG!!
Jag har visserligen kännt det ibland när jag
tar på mig en halsduk eller jacka från grovköket.
Men syllarna är bytta o jag har haft en syllkille som kollat det.
Jag fattar inte varför det luktar.
Resultatet av att JAG luktar mögel blev
att jag rusade iväg till affären o köpte diverse rengöringsmedel.
Nu
ska det städas.
Det ska saneras o det ska skrubbas.
Alla kläder
ska tvättas för nu ska det bli luktfritt.


Snart är det väl någon som anmäler mig till dessa tanter i rent hus!!


Inköp av diverse rengöringsmedel o luktegott!

Dagens midda blev Dinkelminestrone.
En smakrik soppa med massor med grönsaker.

1 gul lök
1 vitlök
4 tomater
olivolja
3 dl hela dinkelkorn
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 morötter
1 bit rotselleri
3 svartrötter
150 g rökt sidfläsk
50 g pinjénötter
salt o peppar


Skala o hacka lök o vitlök. Skär tomaterna i bitar.
Häll lite olivolja i en stor gryta o bryn lök o vitlök en liten stund.
Lägg i tomaterna och dinkelkornen. Slå på vatten och buljongtärningar
och låt koka i ca 25 min.
Skala de övriga rotfrukterna o dela i mindre bitar. Skär fläsket i tärningar.
Hetta upp ett stekjärn och bryn fläsk, rotfrukter o pinjénötter och lägg
sedan i grytan. Låt koka ytterligare ca 10 min.
Smaka av med salt o peppar.
Servera med squashmackor (recept hittar ni under menyn "middastips")


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0