Juldagen! 25 december








































Kalle o hans vänner
klockan tre.
Ett alldeles för stort julbord.
Snaps o öl.
Tomte
o massor med paket.
En alldeles vanlig jul med andra ord.
Precis som vanligt.
Man blir för mätt.
O ändå ska man på den där stora chokladkartongen
som stått oöppnad fram till julafton.
Hela släkten samlad.
Minsta åtta månader och äldsta sextioåtta.

Jag hade tydligen också varit snäll.
Fick fina paket.
Fast viktigast för mig är att barnen har det bra.
O det verkade som om de var nöjda.

Juldagen började där julafton slutade.
Vid diskmaskinen.
Med så mycket folk blir det en och annan tallrik.
När allt var färdigt i köket gick vi en lång promenad.
Som alla andra gör på juldagen.
Solen sken.
Det var perfekt väder.
Vi gick hela vägen till pulkabacken.
Barnen åkte lite pulka (jag med) o sen var det
bara o traska hela vägen hem igen.





















För att börja om från början igen.
Fram med all julmat.
Anna, Peter o kusinerna.
Sven o Marianne
kom för att hjälpa oss äta upp det sista.
Det som inte blev det sista för julmat tar aldrig slut.
Det känns som man äter det fram till trettonhelgen.
Jag är redan trött på det.
Så.
In med det
i kylen igen.
Åker väl fram igen till frukost i morgon.

Kvällen avslutar vi i soffan.
Med en stor godisskål och Sagan om Ringen (nummer 2)
Ettan såg vi lillejulafton.
Så i kväll ska vi mysa med tvåan.
Om
man nu kan mysa med en sån film...












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0