Peking

090909 flög vi till Peking. Resan var ett erbjudande som Micke fått genom sina poäng vilket innebar att vi fick först ta oss till Stockholm för att sen flyga till Köpenhamn där flyget till Peking gick....Men det funkade bra och till slut satt vi då där i ca 9 timmar. Flygresan gick jätte bra och vi sov ganska bra både Micke o jag.

Tur att det fanns underhållning i stolsryggen..

När vi kom fram visade det sig att en av våra väskor var kvar i Köpenhamn och skulle inte komma förrän dagen efter! Tur för oss att det var den tomma resväskan som vi tagit med oss för att fylla efter alla shopping!!! Vi tog en taxi till hotellet Radison SAS och fick vårt rum. På hotellet fanns en juste restaurang där vi fick en super lunch.

Första lunchen i Kina

Allt var gott men denna soppa luktade och smakade gammalt diskvatten..

Taxi är så billigt så vi tog en bil till Himelska fridens torg och förbjudna staden. Det var varmt och vi var trötta så jag tog en liten powernap i taxin.. och det hjälpte faktiskt. Vi gick igenom Förbjudna staden och många Kineser ville ta kort på mig för jag stack verkligen ut som lång och blond!

Himelska fridens torg

Förbjudna staden

Vi blev uppraggade av en kines som hade en egen Rickshaw som han tog oss runt med bland Hutongerna och berättade på bra engelska historien kring området. Mycket trevlig tur och väldigt intressant.

Hutongerna

Trånga gränder

Ingång till ett hem i Hutongerna

Vår guide..

Det började bli sent och vi var ganska när Hou Hai sjöarna och tog oss dig. Fullt av barer och restauranger kring sjöarna så vi satte oss på en takterass och tog en öl.

Mysig takterass där vi tog en öl

Barhäng i Hohai

Vi gick i stort sätt runt hela sjön o satte oss till slut på en mysig restaurang och käkade. Fick in en massa olika rätter som vi beställt och alla var gott.
Helt slut tog vi en taxi hem o stupade i säng. I morgon blir det MUREN!!

Vi hade bokat en taxi som skulle köra oss både fram och tillbaka. Vi hade fått det rekommenderat för att det kanske skulle vara svårt att hitta en taxi där när vi ville åka tillbaka. Det stämde faktiskt! Det tog ca en timme att köra dit och vi hade valt Badaling. HELT FANTASTISKT! Muren är mäktig. Man kunde välja att gå antingen till höger eller till vänster och alla valde höger för det var den minst branta sidan. Därför valde vi vänster. Vi gick till det högsta tornet och tillbaka på lite mer än en timme och det var jobbigt. Super branta partier och jobbiga trappsteg.

Muren!

Muren är ett av de sju underverken

Resten av eftermiddan var vi på Silkmarket och shoppade. Guuuud vad de är jobbiga med sitt prutande. Jag har prutat mycke när jag varit ute och rest men det här liknade inget jag varit med om tidigare..Vi fick i alla fall shoppat en hel del och hade mååååånga kassar med tillbaka till hotellet.

På kvällen åkte vi till ett barområde San Li Tun Bar Street och hittade en mysig italiensk restaurang. Vi hade sagt att vi bara skulle äta kinesikt när vi var där men detta ställe såg så mysigt ut att vi valde att stanna där. Det blev en del drinkar även den kvällen och vi hade det jätte mysigt

Barhäng

Lördagen var den stora shopping dan!! Trötta efter gårdagens drinkfest höll vi på att försova oss till frukosten som stängde halv elva. Vi hade ställt klockan men somnat om båda två. Kvart öve tio vaknar jag ur min dvala och det kändes nåt konstigt i kroppen..något var fel och jag kollade då på klockan..Vi hoppade i våra kläder och rusade ner till frukosen. Vi ville verkligen inte missa den. Sååå gott med all färsk frukt och riktigt kaffe som man faktiskt knappt kan få i Kina.

Tog åter igen en taxi mot Silkmarket och påbörjade shoppingen med stort S!! Höll på hela dan med undantag för att vi gick ut ur shoppingcentrat och åt lunch o tog en öl. Sen var det bara på det igen. Nöjda och glada (och fattiga) åkte vi till hotellet igen. Väskan hade kommit från flygplatsen och vi packade ner allt vi köpt i den.

Peking anka

Ett måste när man är i Kina. Vi frågade hotellpersonalen efter ett bra ställe och åkte dit. Ett typiskt kinesiskt ställe med inriktning på jus anka.
Vi fick ett bord och började kolla igenom menyn. Fattade ingenting förutom att där var bilder på allt. Hittade till och med en rätt som innehöll rostade skorpioner..

Vi sa att vi skulle ha in en hel anka med tillbehör men var osäkra på om de hade förstått vad vi menade. Fick först in en tallrik sparris..o sen en till tallrik sparris...men sen kom de in med våra tillbehör och ankan som en kock trancherade framför vårt bord.
Servitrisen visade oss hur vi skulle göra (Ture turist:) och då skulle man lägga skivor av anka i en pannkaka med lite soja, gurka och purjulök, vrida ihopa det och äta som en wrap! Hur gott som helst. Vi åt hela ankan...
Till det drack både den inhemska ölen som jag tycker smakar vatten och deras egna vin The great wall (såklart..) mycket gott vin som passar till anka!

Efter maten tog vi taxi till ett ställe där vi hade lästa att där skulle vara massa barer och nattklubbar. Vi blev avsläppta på rätt adress men där fanns INGENTING..tog en ny taxi och åkte ner till Hou Hai sjöarna och tog några drinkar.

Hemresa

Sov länge och gick sen ner och åt en lång frukost! Tog taxi bort till ett shoppingcenter som vi inte varit på innan som heter New Market och det ligger vid San Li Tun. Gick runt där en stund och konstaterade att det såg ungefär ut som Silkmarket. Köpter lite solglasögon och åkte sen tillbaka till hotellet. Tog taxi till flygplatsen vid halv tolv och hade lite tid på oss att käka lunch och shoppa lite parfym och godis till barnen. Fick lite sämre platser på vägen hem och planet var fullt till brädden. Det gick bra ändå och det var underbarn att komma hem och träffa barnen!