Läxor!



Markus först läxa om sköldpaddor!


Vi kom inte undan och inte heller kommer våra barn undan
- så länge man går i skolan får man läxor.

Min äldsta är 9 år och går i trean och den minsta är 6 år och har precis börjat förskoleklass.

Detta innebär åtminstonde 12 års tjatande som jag har kvar innan minstingen går ut gymnasiet..
Jag ååååårkar inte!

Den minsta har fått sin första läxa nu och det hela slutade med att jag då som curling förälder
stod med näsan i datorn och läste och lärde mig allt om sköldpaddor - visste ni att en sköldpadda
kan bli över 200 år och att den största är över två meter och den minsta en decimeter?
Och att det finns över 260 sorter?

Jag vet det nu! Undrar om min 6-åring kommer ihåg det!!

Som 9-åring har du haft läxor i alla fall i två år och i två år har vi tjatat..han har tuggat sönder husets
alla blyerts och raderat upp alla suddi i ren frustration och håller just nu på att gunga sönder sin egen
skrivbordsstol.

Först påminner man om att det är läxa och att det är dags att plocka fram böckerna.
Detta kan pågå i en halvtimme.

Sen tjatar man att öppna nu böckerna och börja läs.
Detta pågår kanske i en kvart.

När han kommit ut i köket för 5:e gången och vill något ovesäntligt som - vad håller du på med,
då börjar mitt tålamod tryta och man höjer rösten ett snäpp.

Sen när han äntligen kommit igång är han för trött för att tänka...
Det är då jag riktigt tar i med hårdhandskarna och plockar fram hoten.

Då kommer han igång.
Och det blir bra!
Han är duktig i skolan
o har lätt för att lära, det ska han vara glad för.

Man vill att det ska gå bra för barnen i skolan och i livet så man kommer att tjata och googla på olika träskdjur även i morgon och dagen efter det osv..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0