Beundrad på Ica?!? 25 nov


I kväll blev det bönsoppa med starka korvar till midda!

Det roligaste som hänt idag är nog att jag lagat en god midda.
Så tråkig
kan en vanlig onsdag bli.
Att till och med en bönsoppa kan bli rolig.
Tyckte att jag var smart när jag åkte lite tidigare från
kontoret
för att hinna handla innan hämtning på skolan.
Hade glömt inköpslistan hemma men visste
ungefär vad jag behövde.
Trodde
jag.
Skulle göra bönsoppa.
Tror ni jag kom ihåg att köpa bönor!
Suckade ända från tårna när jag kom hem
o upptäckte det.
Gick o hämtade Markus o fick ta honom med upp
till affären.
Igen.
Hur kul e det
att gå en sen eftermidda på Ica
med en 6-åring.

Han hängde på vagnen.
Han stod framför vagnen.
Han gick framför vagnen.
Han tjatade.
O mamman blev tokig.
Fast på Ica kan man ju inte bli tokig.
Så jag säger med den lenaste Icaröst jag har
att han snällt ska gå av vagnen eller flytta på sig.
Låter nog lite tillgjort.
Fast jag vill att alla andra mammor ska beundra mig,
o tänka att vilken perfekt mamma som inte blir
irriterad på sin son.
Det är det nog ingen som tänker en onsdags eftermidda på Ica...
Fick handlat mina bönor o så klart en massa mer.
Icasyndromet.
Alltid mer i vagnen
än vad som står på listan.
Blev lockad av allt juligt o rätt som det var låg
det pepparkaksdeg o alla ingredienser till lussebak i vagnen.
Vem kom på den idén.
Ica så klart!

Fick ihop en soppa till slut o receptet kommer här:

Bönsoppa med starka korvar o squashmackor, 4 personer

2 vitlöksklyftor
smör
2 dl strimlad purjulök
5 dl kokta stora vita bönor
1 liter hönsbuljong
2 dl grädde
salt
peppar
1 paket bacon
2-3 starka korvar (jag köper viltkorv. Det ska vara en korv med mycket kött i)

Hacka vitlöken o bryn i smör tillsammans med purjulök i en gryta.
Sprar lite av purjun till garneringen. Tillsätt bönor och buljong
och låt koka i 5 min. Rör ner grädden. Mixa soppan till en slät puré.
Smaka av med salt o peppar.
Skär bacon o korv i små bitar o knaperstek dem i smör.
Häll upp soppan i djupa tallrikar o toppa med korv, bacon o purjo.
Servera med squashmackor till.

Squashmackor 4 personer

Välj ett nyttigt bröd.
Olivolja
8 skivor bröd
2 vitlöksklyftor
2 msk hackade färska örter, t ex
basilika, persilja och timjan (jag tar torkade på burk, går lika bra)
skalet av en citron (jag utesluter detta)
1 lite squash
salt o peppar.

Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek brödskivorna på
bägge sidor. Finhacka vitlök och örter och (riv citronen)
Skär tunna skivor av squashen och stek den tillsammans med
vitlök och (citronskal) i olivolja. Strö på örter, salt o peppar.
Fördela squashen på brödskivorna o servera till soppan.


Squashmackor till soppan var supergott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0