Tupplårfilé med sockerstekta morötter o moghrabiah! 30 dec


Tidig morgon på stranden.
Minusgrader o lite sol men vi frös trots att
vi var ordentligt klädda.


I morse var det min tur att bli terroriserad av pigg 6-åring.
Vid fyra började han.
Klockan sju gav jag upp.
Läste fram till halv nio o gick sen upp o lagade frukost.
Resten av familjen fick sova idag.
Hade lååång frukost med ägg o hela baletten.
Tvingade ut killarna på en promenad direkt efter frukost.
Gnäll, gnäll, gnäll!
En promenad som skulle bli mysig förvandlades snabbt
till en stressig o uppretad tur.
Micke o jag försökte prata med varadra men blev
hela tiden avbrutna.
-jag fryser.
-de här vantarna håller inte värmen.
-jag orkar inte mer
-min cykel är skit dålig o trög.
-vems idé var det här då.
-när ska vi gå hem.
-e vi inte hemma snart.
Bestämde oss för att fort vända hem.
Väl hemma kom helt plötsligt orken tillbaka.
Konstigt.
Vi behövde åka o handla.
I dag igen.
Jag tror hela tiden att allt är klart inför nyår.
Men där är fortfarande saker som fattas.

Micke for iväg på sitt håll o jag på mitt.
Han ville inte
ha mej med.
Efter tolv år har jag lärt mig läsa av honom när det
är något som inte passar.
För säga det rakt ut kan man ju inte göra.
Nej, han ville inte ha med mig.
Så jag åkte ut på Center Syd själv.
Kom in på centret o kände att det här
blir jobbigt.
Jag skulle inte ha något.
Bara få ha egentid.
Bort
från barn.
Bort från hem.
Köpte nya kalsonger o strumpor till barnen o åkte hem.

Så kommer vi då till kvällens meny.
Det finns ingen hejd på Mickes matfantasier.
Idag står det då tupplårfilé på matsedeln.
Till detta ska det vara sockerstekta morötter o
moghrabiah som är stora couscous.
Även idag öppnades det en Amorone.
Givetvis får jag även idag styra upp matlagningen.
O jag står där o steker o fräser o kryddar.
-blir det bra?
 Hör jag Micke säga.
-e inte morötterna lite hårda!
Med tålamod i rösten säger jag:
-de är inte klara än!
Tillslut
är allt klart.
Då har Micke hunnit räkna ut hur mycket det
skull kosta om vi drack en flaska Amarone om dagen
o ett helt år.
Det är vad han gillar att göra.
Räkna ut
saker.
Jaja säger jag, det är mycket pengar.
Men vi skulle inte dricka en flaska Amarone om dagen.
Maten blev supergod.
Till och med
killarna gillade den.
O vinet ska vi ju inte tala om.
Supergott!


Amarone! Mmmmmm

Tupplårfilé med sockerstekta morötter o moghratiah!
Ser inte så mycket ut på bilden men var supergott!


Kommentarer
Postat av: cecce

Hej!

Nu har jag läst ikapp och tittat på massor med härliga bilder!

Förstår att det inte är så lätt att halka rätt in i vardagen igen, vare sig med väder, tid eller mat:-)

Har skrattat åt Mickes matlagning:-) Det är kul att läsa om ialla fall:-) Vilket ryck! Å vilken mat!

Gillar inte era barn päronragu?? Va?? Det hade säkert våra gjort:-)?

Var glad att han vill laga mat. Superman kan inte. Säger han!



Hoppas ni snart kommer till rätta med allt och att ni får ett riktigt gott nytt 2010.

Trevlig nyårsafton i morgon också!

Rebecka har feber och spydde nyss så vi får väl se om jag får äta upp all oxfile själv:-) Ingen lär väl vilja komma hit!



Kramar!!

2009-12-31 @ 00:16:44
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0