Jetlaggad! 28 dec



Precis börjat vår resa hem.
Sammanlagd restid från A till Ö tog över
20 timmar.
Inte konstigt att man är jetlaggad!!

Hemma i soffan.
Helt slut o somnade på två sekunder.
Tyvärr allt för tidigt o jag vet
att en tidig morgon är att vänta...

Vaknade fyra i morse.
Pigg.
Utvilad.
Klar vaken.
Fel, fel, fel, fel!!
Jetlagen
har börjat visa sitt fula tryne
o det passar inte fröken.
Jag pressade mig till att ligga till åtta.
Då hade redan Markus påpekat ungefär tjugo gånger
hur hungrig han var o ville vi skulle gå upp o laga frukost.
Redan första gången
förstod jag budskapet.
Men jag vill inte gå upp klockan fyra på morgonen.
Hela dan blir ju fel.
Han är väl också jetlaggad.
Vi borde
kunna sova.
Kristin o Mattias var ju här igår.
Men dagen har gått i dvalans tecken.
Frusen, är jätte hungrig hela tiden, yr o trött.
Tvätthögen
börjar i alla fall minska.
Snart är sommarkläderna undanstoppade o
bevisen som vittnat om en passerad semester är snart borta.
Kvar har jag mina foton.
Tittar på dem hela tidan.
Har dem rullandes på datorn i ett bildspel.
Vill bevara känslan länge.

Markus o Vikor har lekt med kompisar hela dan.
Nästan i alla fall.
Markus var trött o kom hem för att som han sa
- Ligga o vila en stund framför tv:n o mysa!
Jag tänkte att det är precis vad jag också vill göra.
O legat i soffan har jag gjort hela dan.
O myst med Markus o kollat dåliga serier på tv.
Vid halv fem orkade han inte stå emot tröttheten längre.
Han somnade.
Som en stock.

Jag antar att det blir ännu en tidig morgon.
Med tjat om hur hungrig han är.
Kanska ska förbereda mig.
O bre en macka o ställa i kylen.
Tror inte det.
Han skulle ändå inte gå upp o äta den.
Det är bara tjatet om att vi ska gå upp som
driver honom.
I morse, när han tjatat om att han var så hungrig att
man skulle kunna tro att han levde in en familj
som lät honom svälta, satt han ändå o
bara stirrade på mackan o åt bara lite cornflakes.

Fick samlat ihop mig vid fem tiden.
Tog ett djupt andetag o reste mig till sittande
ställning i soffan.
Tog ett ännu djupare andetag o reste mig för
att gå ut i köket för att laga midda.
På vägen passerade jag tvättstugan o
med nöd o näppe orkade jag slänga i
en maskin tvätt.
Tigerräkor med glasnudlar till midda.
De Thailändska smakerna tröttnar jag
nog aldrig på.
Hade köpt en burk med en kryddblandning
som ska vara till Pad Thai, så lite av det
använde jag idag.
Mums.

Markus tvingade
vi upp till middan.
Han satt o led vid matbordet.
- e inte hungrig.
- vill gå o lägga mig igen.
Meningslöst att ens försöka hålla honom vaken.
Han fick gå o lägga sig igen.
Ställer in mig på tidig morgon.
Laddar hans Nintendo.
Tror mer på det än en macka i kylen.
Tur vi är lediga.
Tröttheten är verkligen förlamande.
Hade glömt hur det var.
Fast jag tror att jag faktiskt inte blivit så
här trött när jag kommit hem tidigare.
Däremot kommer jag ihåg att jag varit trött
andra hållet, till Asien.
Tar ungefär en vecka att komma till rätta.


Fortfarande sitter solbrännan kvar.
Jag smörjer o smörjer...


Kommentarer
Postat av: Frida

Hej snäckan! Herregud vad du är brun... är avviiiis :) Då har ni haft en lugn dag idag, jag har inte heller gjort rent för mycket... Städat lite.. Slappat på soffan, så imorn blir det full fart :) Blir det nyår hemma?

Kram

2009-12-28 @ 19:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0