Ankbröst med päron o endivragu! 29 dec


Vita stränder, snäckor, sol, brunbrända barn o
turkost vatten!!! Tänk att det är mindre än
en vecka sen vi upplevde det...


Jetlaggen är inte så påtaglig idag.
Som jag trodde skulle Markus vakna tidigt men
Micke o han gick upp o slöade i soffan o kollade tv.
Vid åtta hörde jag Micke sätta på kaffe.
Låg kvar bara för att slippa hjälpa till att laga frukost.
När Micke hade slamrat en stund i köket gick jag upp.
Allt klart.
Utom
min gröt.
Den får jag göra själv.
Inte för att det är så jobbig att ställa i en tallrik i micron.
Det är allt jag sen ska ha i som är meckigt.
Pumpakärnor.
Solroskärnor.
Nötter.
O torkade frukter.
Den är jag mätt på fram till lunch.

Sprang idag.
Tog den långa rundan.
Har bara sprungit två gånger på semestern o trodde att det
skulle vara apjobbigt.
Men det var riktigt skönt.

Har även ordnat inför nyår.
Vi ska ha nattmaten i år.
Vi är fyra familjer som firar ihop o alla bor på samma gata
o alla har pojkar i samma åldrar.
Jätte skönt.

Nära hem.
O killarna leker.
Det blir pytt i panna till nattmat denna gången.
Sist vi hade det kokte vi knake.
Fy vad jag mådde illa efter det sen.
Jo det var knaken...
Det är jag säker på.
Har även besökt mitt favoritställe.
Borgeby Kryddgård.

Nyårspresenten inhandlad till Cecilia o Magnus.

Micke var på Ica igår.
Hala månadens matkassa gick åt.
Ankbröst.
Tuppbröst.
O en massa annat som han tyckte såg gott ut.
I kväll är det han som ordnar middan.
Han har suttit halva dan vid datorna
för att kolla olika recept på ankbröst.
Rostade i kaffe bönor.
Päron o endivragu.
Portvinslök.
Ja, han har skrivit ut säkert fem olika recept som
han tryck under näsan på mig.
Eftersom Micke inte ens visste vad en endiv var,
kändes det som om jag fick gripa in.
Jag
har bestämt vad vi ska laga o jag körde upp o handlade.
Det blir päron o endivragu med vanligt stekt ankbröst.
Lagom svårt o lät gott.
Till det blir det ett Amarone vin som Micke öppnade redan tio i förmiddas.

Vid fem började vi laga midda.
Micke var ivrig o rörde i grytor o ändrade recept.
Guuuud
vad jobbigt o ha honom i köket.
Låååååt maten vara för h****e...
Tillslut var ankan o ragun klar.
Fy fabian vad äcklig ragun blev.
Barnen klöktes (vilket i sig inte är något ovanligt)
Men den var vidrig.
Micke satt o blev sur.
Om ni inte äter får ni inget godis
Om ni inte äter kan ni gå från bordet.
Jag fick snällt försvara barnen.
O genast var vi igång med vems fel det var
att barnen bara vill äta pizza o hamburgare.
Men att kräva
att killarna ska gilla endiv o päronragu!!!!
Där
går gränsen.
Tyvärr blev där över.
Så i morgon ska vi på det igen.
-det är det här som serveras
.
-ät!
-det blir ingen mer mat än det här.
-o du kan glömma godis o läsk.
kanske
ska jag kasta ragun när Micke har gått o lagt sig.
Han är sååååå envis när det gäller maten.
Konstigt att det bara gäller när det är något han inte gillar.
Tomatsoppa
t ex.
Det är det värsta Micke vet.
Men då är det ok att vägra.
Jag tycker att våra killar är superduktiga på att smaka all mat.
O de tycker om det mesta.
Vinet
var gott i alla fall!!


Början på matlagningen. Vin i glasen o spännande att
prova på något nytt
!


Ankan blev kanongod men ragun smakade som den ser ut!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0